Έορτή τῆς Ὀρθοδοξίας καί Ἀναστήλωσης τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων
΄Η Ὀρθοδοξία μέσα ἀπό τήν Ἀναστήλωση τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων συνδέεται μέ τήν
θεολογία τῆς εἰκόνας.
Ο Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι
ἡ εἰκόνα τοῦ Πατρός.
Αὐτό τό ἔχει διατυπώσει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στίς ἐπιστολές του: ὅς ἐστιν
εἰκών τοῦ Θεοῦ, εἰκών τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου.
Ο ἄνθρωπος τωρα,εἶναι δημιουργημένος κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωσιν τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ.
Αὐτό τό γράφει ἐπανειλημμένως ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στίς ἐπιστολές του, ὅτι ὁ Θεός μᾶς προόρισε :
ὡς συμμόρφους τῆς εἰκόνος τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ,ὅτι πρέπει νά ἀποβάλουμε τόν παλαιόν ἄνθρωπο μέ τίς πράξεις του καί νά φορέσουμε τόν νέον ἄνθρωπο πού ἀνανεώνεται συνεχῶς
εἰς ἐπίγνωσιν κατ' εἰκόνα τοῦ κτίσαντος αὐτοῦ, καί
ὅπως
φορέσαμε τήν εἰκόνα τοῦ χοϊκοῦ,
φορέσομεν καί τήν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου.
Ἑπομένως, ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι εἰκών τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου καί
ὁ ἄνθρωπος εἶναι εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ, σύμφωνα μέ τό τροπάριον
εἰκών εἰμι τῆς ἀρρήτου δόξης Σου,
εἰ καί στίγματα φέρω πταισμάτων.
Αὐτήν τήν θεολογία ἐκφράζουν οἱ ἱερές εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας, τῶν Ἁγίων, καί γι' αὐτό ἑορτάζουμε
τήν Ἀναστήλωση τῶν ἱερῶν εἰκόνων ὡς τήν ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας.
Ενῶ εἶναι σαφέστατη αὐτή ἡ ὀρθόδοξη ἀνθρωπολογία, στίς ἡμέρες μας μερικοί κληρικοί καί θεολόγοι ἄφησαν αὐτήν τήν διδασκαλία τοῦ ἀνθρώπου ὡς κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωσιν τοῦ Θεοῦ καί ὁμιλοῦν γιά τόν ἄνθρωπο
ὡς πρόσωπο μέ ἐλευθερία, αὐτονομία, δικαιώματα,
ὅπως ἀναπτύχθηκε
ἀπό τήν δυτική φιλοσοφία, θεολογία καί κοινωνιολογία.
Μέ αὐτό
δικαιολογοῦνται ὅλα τά πάθη, πού εἶναι παρά φύσιν δυνάμεις ψυχῆς καί σώματος, ὡς δῆθεν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου.
Αὐτός εἶναι ὁ λόγος πού πρέπει νά βασίζεται ὅλη ἡ ὀρθόδοξη ἀνθρωπολογία στό κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωσιν,γιά νά εἴμαστε
στήν πράξη καί στήν θεωρία Ὀρθόδοξοι.
Πρέπει νά γίνουμε
εἰκόνες τοῦ ἐπουρανίου Θεου.
Περίληψη από την ομιλία του Μητροπολίτη Ναυπάκτου,
Α’ Κυριακής τῶν Νηστειῶν, την 24 Μαρτίου 2024
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου