Ο «Άνθρωπος της 6ης Ημέρας»
Α’ κεφάλαιο Γένεσης (Γεν. 1:26–31),
Αναφέρεται η δημιουργία του ανθρώπου κατά την έκτη ημέρα:
«Καὶ εἶπεν ὁ Θεός·
Ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν... καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον· κατ᾿ εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν·
ἄρσεν καὶ θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς.»
Εδώ φαίνεται ότι:
Ο Θεός δημιουργεί τον άνθρωπο (άνδρες και γυναίκες) ταυτόχρονα.
Ο σκοπός τους είναι να
«αυξάνονται, πληθύνονται και κατακυριεύουν τη γη».
Δεν υπάρχει αναφορά στον «Αδάμ» ως συγκεκριμένο πρόσωπο.
Άρα, αυτή η αφήγηση περιγράφει τη δημιουργία του ανθρώπινου γένους συνολικά.
Ο Αδάμ της Γένεσης
Στο Β’ κεφάλαιο (Γεν. 2:4–25)
υπάρχει δεύτερη, αναλυτική αφήγηση της δημιουργίας, όπου:
«Ἔπλασεν Κύριος ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς, καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς· καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν.»
Εδώ:
Ο άνθρωπος (Αδάμ) πλάθεται , πριν τη δημιουργία της γυναίκας (Εύας).
Τοποθετείται στον παράδεισο της Εδέμ.
Λαμβάνει θεϊκή πνοή ζωής και αποστολή να καλλιεργεί και να φυλάσσει τον κήπο.
Κατόπιν δημιουργείται η γυναίκα από την πλευρά του.
Άρα, εδώ έχουμε
προσωπική δημιουργία,
με θεολογική και πνευματική διάσταση — όχι απλώς βιολογική.
Διαφορές
| Στοιχείο | Άνθρωπος 6ης Ημέρας (Γεν. 1) | Αδάμ (Γεν. 2) |
|---|---|---|
| Κείμενο | Γένεση 1:26–31 | Γένεση 2:4–25 |
| Αριθμός | Πολλοί άνθρωποι (άνδρας & γυναίκα) | Ένας άνθρωπος (Αδάμ) |
| Τρόπος δημιουργίας | «Εποίησεν» – δημιουργία με Λόγο | «Ἔπλασεν» – με χοῦν και θεϊκή πνοή |
| Σκοπός | Να γεμίσουν και να κυριεύσουν τη γη | Να εργάζεται και να φυλάσσει τον παράδεισο |
| Πνευματική διάσταση | Κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση Θεού | Έμφαση στη σχέση με τον Θεό και την υπακοή |
| Συμβολισμός | Δημιουργία του ανθρώπινου γένους | Δημιουργία του πρώτου «θεολογικού» ανθρώπου, φορέα της συνείδησης και της θείας σχέσης |
Ερμηνευτικές προσεγγίσεις
Πατερική ερμηνεία:
Οι δύο διηγήσεις αναφέρονται στο ίδιο γεγονός, απλώς με διαφορετική οπτική
συνοπτική στο κεφ. 1, αναλυτική στο κεφ. 2.
Δηλαδή, ο «άνθρωπος της 6ης ημέρας» είναι ο Αδάμ και η Εύα.Συμβολική / Θεολογική ερμηνεία:
Ο «άνθρωπος της 6ης ημέρας» είναι η ανθρωπότητα γενικά, ενώ ο Αδάμ είναι πρωτότυπο πρόσωπο, σύμβολο της συνείδησης, της ελευθερίας και της πνευματικής σχέσης με τον Θεό.
Επιστημονικο-θεολογική προσέγγιση (σύγχρονη):
Κάποιοι ερμηνεύουν τον Αδάμ ως τον πρώτο άνθρωπο με πνευματική συνείδηση (όχι απαραίτητα τον πρώτο βιολογικό άνθρωπο).Έτσι, οι «άνθρωποι της 6ης ημέρας» μπορεί να αντιστοιχούν στην εμφάνιση του Homo sapiens, ενώ ο «Αδάμ» δηλώνει την έναρξη της θεϊκής αποκάλυψης και της ηθικής συνείδησης.
Πώς αυτή η διαφορά ερμηνεύεται από τους Πατέρες της Εκκλησίας και πώς αντιμετωπίζεται στη σύγχρονη επιστημονική και θεολογική σκέψη.
Πατέρες της Εκκλησίας:
Θεολογική Ερμηνεία
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Ο Χρυσόστομος, στις ερμηνείες του πάνω στη Γένεση, υποστηρίζει ότι
η πρώτη αφήγηση (Γεν. 1) είναι η γενική και συνοπτική περιγραφή της δημιουργίας του ανθρώπου, ενώ
η δεύτερη (Γεν. 2) εξηγεί με περισσότερες λεπτομέρειες τη δημιουργία του Αδάμ και της Εύας.
Η κύρια έννοια, σύμφωνα με τον Χρυσόστομο, είναι ότι ο άνθρωπος δημιουργήθηκε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του Θεού, δηλαδή έχει την ικανότητα της ελευθερίας, της αγάπης και της σχέσης με τον Θεό. Ακόμα κι αν ο Χρυσόστομος δεν εισέρχεται σε επιστημονικές λεπτομέρειες, αναγνωρίζει ότι η ανθρώπινη φύση έχει ξεχωριστή αξία και θεία κλίση.
Μέγας Βασίλειος
Ο Μεγας Βασίλειος εξετάζει τις δύο αφηγήσεις της δημιουργίας και εξηγει τη «σχέση» μεταξύ τους.
Για τον Βασίλειο, η αφήγηση της 6ης ημέρας είναι η γενική περιγραφή του ανθρώπου, ενώ η δημιουργία του Αδάμ και της Εύας στο δεύτερο κεφάλαιο είναι η συγκεκριμένη αναφορά στον πρώτο άνθρωπο που έλαβε το ανθρώπινο σώμα και την ψυχή με την ευθύνη να ζήσει εντός του παραδείσου.
Αυτή η διαφορά δεν είναι αντιφατική, αλλά αναδεικνύει τη διαφορετική διάσταση που αναφέρεται κάθε φορά (γενική και συγκεκριμένη).
Άγιος Γρηγόριος Νύσσης
Ο Άγιος Γρηγόριος, επεκτείνοντας τη θεολογία του πάνω στην ανθρώπινη φύση, θεωρεί ότι η δημιουργία του ανθρώπου «κατ’ εικόνα Θεού» δεν αναφέρεται μόνο στη σωματική διάσταση, αλλά κυρίως στην πνευματική του όψη.
Ο Αδάμ, στην αντίληψη του Γρηγορίου, δεν είναι απλώς ο πρώτος άνθρωπος αλλά
ο πρωτοπόρος της ανθρωπότητας που αναλαμβάνει τον ρόλο του να αναδείξει την πνευματική ελευθερία και τη θεϊκή κλήση του ανθρώπου.
Η διαφορά του ανθρωπου της 6ης ημέρας και του Αδάμ για τον Γρηγόριο είναι
η αναγνώριση του ανθρώπου ως πλάσμα ελεύθερο και προορισμένο να λάβει τη Θεία Χάρη.
Σύγχρονη Θεολογική και Επιστημονική Ερμηνεία
Θεολογική Προσέγγιση (20ος – 21ος αι.)
Στη σύγχρονη θεολογία, ο διάλογος με τις επιστημονικές ανακαλύψεις (όπως η ανθρωπολογία, η γεωλογία και η βιολογία) οδήγησε στην αναζήτηση ενός τρόπου να συγχωνευτούν οι βιβλικές αφηγήσεις με τα ευρήματα της επιστήμης.
Σύγχρονοι θεολόγοι, όπως
ο Ρούντολφ Μπούλτμαν και ο Γιούργκεν Μολτμάν,
βλέπουν την Γένεση όχι τόσο ως κυριολεκτική ιστορία δημιουργίας, αλλά περισσότερο ως θεολογική αφήγηση για την ανθρώπινη φύση και σχέση με τον Θεό.
Η διπλή αφήγηση της δημιουργίας (Γεν. 1 και Γεν. 2) ερμηνεύεται ως συμβολική και φιλοσοφική αναπαράσταση της ανθρωπότητας.
Οι δύο διαφορετικές περιγραφές της δημιουργίας του ανθρώπου υπογραμμίζουν δύο διαφορετικές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης:
Η βιολογική διάσταση
(άνθρωπος 6ης ημέρας) συνδέεται με τη δημιουργία του ανθρώπινου γένους ως είδος, που προέρχεται από τη φύση και εξελίσσεται φυσικά.
Η πνευματική διάσταση (Αδάμ) δείχνει την ξεχωριστή θέση του ανθρώπου ως δημιουργού της σχέσης του με τον Θεό και της ηθικής συνείδησης.
Επιστημονική Προσέγγιση
Από επιστημονικής πλευράς,
η θεωρία της εξέλιξης του Δαρβίνου έχει προκαλέσει διάφορες συζητήσεις για τη σχέση μεταξύ της δημιουργίας του ανθρώπου και των φυσικών διαδικασιών.
Η επιστήμη υποδεικνύει ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι (Homo sapiens) εξελίχθηκαν μέσω μιας διαδικασίας φυσικής επιλογής από προγονικούς πληθυσμούς.
Σύμφωνα με αυτή την άποψη, η 6η ημέρα της Γένεσης μπορεί να ερμηνευθεί ως μια συμβολική αναφορά στη διαδικασία της εξέλιξης, ενώ η αναφορά στον Αδάμ μπορεί να θεωρηθεί ως συμβολική της πρώτης εμφάνισης της ηθικής συνείδησης και της πνευματικής διάστασης στον άνθρωπο.
Κάποιοι επιστήμονες και θεολόγοι προτείνουν ότι η δημιουργία του ανθρώπου όπως περιγράφεται στη Γένεση μπορεί να ερμηνευθεί όχι ως ένα αυστηρό ιστορικό γεγονός, αλλά ως μια θεολογική αφήγηση για την ανθρώπινη υποκείμενη φύση, τον σκοπό της ζωής και τη σχέση με το Θεό.
Η διαφορά μεταξύ του «ανθρώπου της 6ης ημέρας» και του «Αδάμ» αναδεικνύει την πλούσια θεολογική διάσταση της ανθρώπινης δημιουργίας:
Η 6η ημέρα μιλά για τη γενική δημιουργία του ανθρώπινου γένους και τη σύνδεση του ανθρώπου με όλη τη φύση.
Ο Αδάμ, από την άλλη, αντιπροσωπεύει την προσωπική δημιουργία, τη σχέση του ανθρώπου με τον Θεό, και την αρχή της ηθικής ευθύνης.
Αυτός ο συνδυασμός μπορεί να συνυπάρχει με τις σύγχρονες αντιλήψεις περί επιστημονικής εξέλιξης και την πνευματική κλήση του ανθρώπου.

.jpg)




_Detail.jpg)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου