Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία στην μετα-νεωτερικότητα.
(Ἡ ἀποστολή τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στόν σύγχρονο κόσμο)
Tό μήνυμα τῆς Ὀρθοδόξου θεολογίας, ἀγγίζει ὅλους τούς ἀνθρώπους, ὅπου γῆς, δεδομένου
ότι μπορεί να έλθει σε ἐπικοινωνία με τά σύγχρονα θρησκευτικά, φιλοσοφικά,
ψυχολογικά, κοινωνικά και ἐπιστημονικά ρεύματα τῆς ἐποχῆς μας, και νά
κάνει διάλογο μαζί τους.
H Ὀρθόδοξη
θεολογία ἔχει λόγο καί διαλέγεται με ὅλα τά σύγχρονα ρεύματα ,σε ὅλη την οἰκουμένη, δίνοντας συγκεκριμένες ἀπαντήσεις πού ἀναπαύουν τόν ταραγμένο ἄνθρωπο τῆς ἐποχῆς μας, ὅπου γῆς.
Είναι γνωστό ὅτι ὑπῆρξε τομή στην ἱστορία τῆς Εὐρώπης πού ὀνομάστηκε
Νεώτεροι χρόνοι ἤ Νεωτερικότητα, κατά τόν 17ο καί κυρίως
18ο αἰώνα, κατά την ὁποία ἀσκήθηκε ἰσχυρή κριτική
στήν κατάσταση πού ἐπικρατοῦσε στην Εὐρώπη κατά τούς Μεσαιωνικούς χρόνους, δηλαδή τήν Σχολαστική θεολογία με την
Φεουδαλιστική κοινωνική καί πολιτιστική νοοτροπία της.
Ἔτσι, στούς νεωτέρους χρόνους με τόν διαφωτισμό ἀνατράπηκε τό κοσμοείδωλο τῆς μεταφυσικῆς πού ἐπικρατοῦσε στην Εὐρώπη μέχρι τότε καί δημιουργήθηκε ένα νέο κοσμοείδωλο, δηλαδή ὅτι ὁ ἄνθρωπος πρέπει νά στηρίζεται στον ἀνθρώπινο λόγο και τήν παρατήρηση
διά τῶν αἰσθήσεων.
Ὅμως, μετά τούς νεωτέρους χρόνους, και τόν
διαφωτισμό, ἀκολούθησαν οἱ μετανεωτερικοί χρόνοι, στους ὁποίους ὁ ἄνθρωπος ὑπερέβη την νεωτερικότητα (διαφωτισμό) και εἰσῆλθε στην
μετανεωτερικότητα, μέ διάφορες ἀντιλήψεις.
Ὁ Kenneth Gergen, Καθηγητής
Ψυχολογίας στό Κολλέγιο Σουόρθορ, θα δώση τά χαρακτηριστικά στοιχεῖα τῆς μετανεωτερικῆς ἐποχῆς, πού εἶναι
«ἡ ἀμφισβήτηση τῆς αὐθεντίας»,
«ἡ κατάρρευση τῆςλογικῆς τάξης»,
«ἡ ἀπώλεια τοῦ ἀναγνωρίσιμου», δηλαδή
ἡ ἐπικράτηση τοῦ πλουραλισμοῦ.
Σήμερα, στόν Δυτικό κόσμο κυριαρχεῖ τό Woke culture κίνημα πού συνιστᾶ ἀφύπνιση, ὅπως θεωροῦν και ἐπανάσταση στις ἀπαράδεκτες διακρίσεις πού τούς ἐπιβάλλει ὁ δυτικός πολιτισμός καί
«ὁ λευκός ἄνδρας».
Ἔτσι, προσπαθοῦν να ἀποδομήσουν ὅλο τό σύγχρονο
κατεστημένο τῶν διακρίσεων.
Σ αὐτήν την ἐποχή βρισκόμαστε, καί ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία καλεῖται να διαλεχθῆ με τον μετανεωτερικό ἄνθρωπο, χωρίς, βέβαια, να ἀποκλείεται ἡ ὕπαρξη και
νεωτερικῶν ἀπόψεων.
Αναφέρονται μέ συντομία μερικά ἐνδεικτικά παραδείγματα για να φανῆ ὅτι
ἡ Ὀρθόδοξη
θεολογία διαλέγεται με τόν σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο.
α) Ἡ θρησκεία,
ὅπως ἐκδηλώθηκε σε ὅλους τούς αἰῶνες, ἐκφράζεται ὡς :
μαγεία (ἐξιλέωση τοῦ Θεοῦ)
δεισιδαιμονία
(ταύτιση κτιστοῦ και ἀκτίστου) και
μυστικισμός
(ἐπιστροφή τῆς ψυχῆς στον ἀγέννητο κόσμο τῶν ἰδεῶν).
Στους μετανεωτερικούς χρόνους ἡ θρησκεία ἐκφράζεται ὡς συγκριτισμός
και ὡς χρησιμοποίηση ψυχοτεχνικῶν μεθόδων για την ἀπόκτηση τῆς ψυχικῆς ἠρεμίας καί πολλές φορές ἐργαλειοποιεῖται γιά γεωπολιτικούς σκοπούς.
Ἡ Ὀρθόδοξη
θεολογία, διδάσκει ὅτι
ἡ Ἐκκλησία δεν εἶναι θρησκεία με τά χαρακτηριστικά πού ἀνέφερα προηγουμένως, ἀλλά
ἡ Θρησκεία εἶναι ἀσθένεια καί ἡ Ἐκκλησία εἶναι
ἡ θεραπεία της.
Ὁ Χριστός δεν ἐνηνθρώπησε
για να ἱδρύση μιά Θρησκεία,
ἀλλά για νά κάνη Ἐκκλησία, δηλαδή
μιά κοινωνία μεταξύ Θεοῦ και ἀνθρώπου, για να διακηρύξη τήν φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ προς τον ἄνθρωπο και τήν φιλανθρωπία τοῦ ἀνθρώπου
προς τόν κάθε πλησίον.
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι πνευματικό θεραπευτήριο πού
θεραπεύει τον ἄνθρωπο, ὥστε ὁ ἄνθρωπος νά διακρίνεται ἀπό τήν φιλοθεΐα και τήν φιλανθρωπία.
β)Ἡ σύγχρονη δυτική θεολογία
προσαρμοζόμενη στην μετανεωτερικότητα ἀνέπτυξε τον νεοθωμισμό πού τόν συνδέει με τόν περσοναλισμό και τήν
Βιβλική κριτική, με τον συγκριτισμό-σχετισκισμό-ρελατιβισμό.
Ἡ ὀρθόδοξη
θεολογία παραμένει στίς βάσεις
τῆς ἀποκαλυπτικῆς θεολογίας πού συνδέει τον ἄνθρωπο με τόν Θεό και ὁμιλεῖ για τό κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωση μέσα ἀπό τήν θεολογία
τῆς καθάρσεως, τοῦ φωτισμοῦ και τῆς θεώσεως.
γ) Ἡ μετανεωτερική φιλοσοφία
ἀποδεσμεύθηκε ἀπό τήν μεταφυσική και ἔγινε ὑπαρξιακή, ἀσχολεῖται κυρίως με τά ὅρια τῆς ὕπαρξης, τήν ζωή
και τόν θάνατο.
Ἔτσι, ἐνῶ στούς νεωτερικούς χρόνους ἐπικρατοῦσε
ἡ λογικοκρατία (Ντεκάρτ) καί
ἡ αἰσθησιοκρατία
(Τζών Λόκ, Ντέϊβιντ Χιούμ),
ὁ Κάντ μίλησε για τήν
ὑπερβατολογική ἀρχή,
πού εἶναι πέρα ἀπό τήν λογική και τις αἰσθήσεις καί
ὁ ἄνθρωπος ἐνδιαφέρεται για την ἐλευθερία τῆςὕπαρξης.
Ἐπίσης, νά θυμίσω τόν Γερμανό φιλόσοφο
Χάιντεγκερ πού ἔκανε λόγο για τό
«εἶναι» και τό «παρεῖναι»
(ζάιν και νταζάιν),
Για τά τρία γνωρίσματα τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδή
τήν «ἐγκατάλειψη»,
τήν «ἔκσταση»,
τήν «παροντικότητα».
Ἀκόμη, νά θυμίσω τον Σάρτ πού προέβαλε την ὕπαρξη, ἡ ὁποία προηγεῖται τῆς οὐσίας, τόνιζε την
ἐλευθερία τῆς ἐπιλογῆς τοῦ ἀτόμου, γι’ αὐτό ἔλεγε ὅτι ὁ ἄνθρωπος
«εἶναι καταδικασμένος να εἶναι ἐλεύθερος».
Ἡ θεολογία μπορεῖ να διαλεχθῆ με τήν σύγχρονη ὑπαρξιακή φιλοσοφία, διότι εἶναι ἐναντίον τῆς μεταφυσικῆς και ἐπί πλέον ἀσχολεῖται
με τόν πυρήνα τῆς ὕπαρξης πού εἶναι ὁ νους,
διά τοῦ ὁποίου μπορεῖ να ἀποκτήση κανείς ἐμπειρία τοῦΘεοῦ, ὁ Ὁποῖος δεν εἶναι μεταφυσικό Ὄν, ἀλλά Θεός ἀγάπης, ὁ Ὁποῖος ἐνηνθρώπισε, ἑνώνοντας το ἄκτιστο με τό κτιστό.
δ) Ἡ μετανεωτερική ψυχολογία
ἀποδεσμεύτηκε ἀπό τήν φιλοσοφία και τήν βιολογία και ἔγινε ἐσωτερική, ὑπαρξιακή.
Ἔτσι, ἀναπτύχθηκαν οἱ διάφορες ψυχαναλυτικές θεωρίες.
Υπενθυμίζονται οι τρεῖς ψυχολογικές σχολές τῆς Βιέννης, ἤτοι :
τήν «θέληση για ἠδονή» τοῦ Φρόϋντ,
τήν «θέληση γιά δύναμη» τοῦ Ἄντλερ και τήν «θέληση γιά νόημα» τοῦ Φράνκλ.
Ἐπίσης, υπενθυμίζεται ὅτι στην ἐποχή μας ἡ γνωσιακή
ψυχολογία συνδέθηκε με τις νευροεπιστῆμες.
Στην Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἔχουμε μιάν ἰδιαίτερη ψυχοθεραπεία, πού ἀχολεῖται με τό
λεγόμενο ὑποσυνείδητο και ἀσυνείδητο, δηλαδή
τόν νου πού τώρα εἶναι σκοτεινός
καί πρέπει να φωτισθῆ, να γίνη ὑπερσυνείδητος.
ε) Ἡ μετανεωτερική κοινωνιολογία
εἶναι ἐναντίον τοῦ Φεουδαλισμοῦ, ὅπως ἀναπτύχθηκε στήν Δύση, κατά τόν Μεσαίωνα,σύμφωνα μέτόν Μάρκ Μπλόχ στό περίφημο βιβλίο
«ἡ φεουδαλική
κοινωνία», ὁ ὁποῖος φεουδαλισμός
ὄχι μόνον ἀλλοίωσε τήν
Δυτική Κοινωνία, ἀλλά και την ἴδια τήν δυτική
θεολογία.
Εἶναι
χαρακτηριστικό το ἔργο τοῦ Μάξ Βέμπερ
«ἡ προτεσταντική ἠθική και το πνεῦμα τοῦ καπιταλισμοῦ», ὁ ὁποῖος δείχνει πῶς το πνεῦμα τοῦ καπιταλισμοῦ ἔχει σχέση μέ τήν
προτεσταντική ἠθική.
Ἐπίσης, ἡ μετανεωτερική
κοινωνιολογία συνδέεται με τήν παγκοσμιοποίηση και την πολυπολιτισμικότητα.
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἔχει μιάν ἰδιαίτερη κοινωνιολογία πού εἶναι καρπός τῆς ἐμπειρίας τοῦ Θεοῦ, ὅπως φαίνεται στίς
«Πράξεις τῶν Ἀποστόλων»,
ὅτι ἡ Ἐκκλησία ζοῦσε μέ κοινοκτημοσύνη και κοινοχρησία, μετατρέποντας τήν φιλαυτία σέ φιλοθεΐα καί φιλανθρωπία,την ἰδιοτελῆ ἀγάπη σε ἀνιδιοτελῆ, και δεν ἔχει καθόλου σχέση με φεουδαλιστικά κοινωνικά συστήματα.
Τέλος,
στ) ἡ μετανεωτερική ἐπιστήμη
ἀντιλαμβάνεται ὅτι πρέπει νά θέση κανείς κανόνες ἠθικῆς, ὥστε ἡ γνώση πού
παράγεται να ὠφελῆ τούς ἀνθρώπους και να μή τούς βλάπτη.
Ἔτσι, γιά παράδειγμα,
ἡ ἐπιστήμη τῆς Μοριακῆς Βιολογίας πού συναντήθηκε με τήν
Γενετική Μηχανική, συνδέθηκε με τίς θεωρητικές ἐπιστῆμες και ἀναπτύχθηκε ἡ ἐπιστήμη τῆς Βιοηθικῆς.
Ἡ Ὀρθόδοξη
θεολογία
δεν ἔρχεται σε ἀντιπαλότητα με την ἐπιστήμη, διότι θεολογία και ἐπιστήμη κινοῦνται σέ δύο διαφορετικά ἐπίπεδα και χρησιμοποιοῦν διπλῆ μεθοδολογία γνώσης, ἄλλη εἶναι ἡ γνώση τοῦ νου και ἄλλη εἶναι ἡ γνώση τῆς λογικῆς.
Ἔτσι, ή Ὀρθόδοξη
θεολογία,δεχόμενη την ἐπιστήμη τῆςΜοριακῆς Βιολογίας και την ἐπιστήμη τῆς Βιοηθικῆς, ἀντιμετωπίζει ὅλα τά σύγχρονα προβλήματα με τήν λεγόμενη Βιοθεολογία.
Γενικά, στόν σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία με τήν
θεολογία της ἔρχεται δημιουργικά σέ διάλογο μαζί του,
χωρίς φανατισμό και ἀντιπαλότητα, ἀλλά με ἠρεμία καί νηφαλιότητα για τό καλό τοῦ ἀνθρώπου.
(Απόσπασμα ομιλίας του Μητροπολίτου Ναυπάκτου, κατά την ἀπονομή τοῦ τίτλου τοῦ ἐπιτίμου Δημότου και τοῦ κλειδιοῦ τῆς πόλεως Ἀγρινίου, στην τελετή που πραγματοποιήθηκε Τρίτη, 11 Ἰουνίου 2024, στην αἴθουσα συνεδριάσεων τοῦ δημοτικοῦ Συμβουλίου τοῦ Δήμου Ἀγρίνου.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου