Η περίοδος του Τριωδίου και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι ένα πνευματικό ταξίδι με πέντε σταθμούς και λιμάνι το Σταυροανατασιμο Πάσχα.
Υπάρχει ενότητα μεταξύ των ευαγγελικών περικοπών και της υμνογραφίας, αυτό που ονομάζεται
lex credendi και lex orandi
και στα ευαγγελικά αναγνώσματα των τεσσάρων Κυριακών της
ενάρξεως του Τριωδίου προ της Μεγάλης Τεσσαρακοστής φαίνεται καθαρα η διάκριση των
δύο τύπων, των ορθοδοξων χριστιανών και των
απλα θρησκευομένων.
Ο ένας τύπος είναι εκεινος της αυτομεμψίας που ακτινοβολεί ορθόδοξο ήθος και ο άλλος είναι της αυτοδικαιώσεως.
Η Κυριακή της
Ορθοδοξίας είναι Κυριακή της ορθοδόξου θεολογίας.
Εδω προβάλλεται το πρόσωπο του Χριστού που είναι η κεφαλή της Εκκλησίας και το
Μυστήριο της Ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού.
Ο Χριστός αποτελεί το κεντρικό πρόσωπο στους όρους των Οικουμενικών Συνόδων.
Την δεύτερη Κυριακή των Νηστειών προβάλλεται ο
άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ως συνέχεια της Κυριακής της Ορθοδοξίας, ο οποίος
αντιμετώπισε την δυτική σχολαστική
θεολογία στο πρόσωπο τού Βαρλαάμ,
τονίζοντας ότι το φως της θεότητος είναι άκτιστο και μετέχεται με τον ορθόδοξο ησυχασμό.
Την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως
οπου παρουσιάζεται η θεολογία του Σταυρού και η θεολογία της δόξης
και φαίνεται η μέθεξη του Μυστηρίου
του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού, χωρίς να γίνεται διάσπασή τους.
Σε όλα τα Μυστήρια της Εκκλησίας δεν υπάρχει διχοτόμηση μεταξύ της
θεολογίας του Σταυρού και της θεολογίας της δόξης.
Την τετάρτη Κυριακή των Νηστειών προβάλλεται ο
άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης με το βιβλίο το οποίο συνέγραψε με τίτλο Η Κλίμαξ στο οποίο παρουσιάζεται η πράξη της ορθοδόξου θεολογίας και η
άνοδος στους βαθμούς της κλίμακας της πνευματικής ζωής μέχρι την θεία αγάπη που
είναι η θέα της δόξης του Θεού.
Η πέμπτη Κυριακή παρουσιάζει ένα ζωντανό παράδειγμα της εν Χριστώ Μεταμόρφωσης στο πρόσωπο της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας.
Η οσία Μαρία δείχνει την σχέση μεταξύ της Μετανοίας–ασκήσεως και της Θείας Ευχαριστίας.
Ας ετοιμαστούμε με
αυτομεμψία και μετάνοια για να φθάσουμε να εορτάσουμε πνευματικά και
εκκλησιαστικά το Σταυροαναστάσιμο Πάσχα.
Περίληψη από την
ομιλία του Μητροπολίτη
Ναυπάκτου ως τοποτηρητού
της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, στην ιερατική σύναξη που
συγκάλεσε την Τρίτη, 3 Μαρτίου 2022, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ζωοδόχου
Πηγής στο Αγρίνιο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου