Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή 12 Μαΐου 2023

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΙΔΕΑΣ

 









 

Η ανάγκη δημιουργίας μιας νέας  «Μεγάληςδέας»,ς ναζωπύρωση το οκουμενικο λληνισμο συνδυασμένου μέ τήν ρθοδοξία.

 

 

Δεν μπορε κανείς να εναι πολιτικός, νθρωπος καί Χριστιανός, ν δεν γαπτήν στορία ν βρίσκεται ξω π ατήν.

π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, μεγάλος ατός θεολόγος, γραφε:

θεολογική συνείδηση πρέπει να γίνη στορική.

Μόνον ν εναι στορική μπορεῖ ἴσως να γίνη καθολική. 

διαφορία για την στορία δηγε πάντα σε μιαν αρετική ξηρότητα, σε μια δογματιστική διάθεση.

στορική εαισθησία εναι παραίτητη για τόν θεολόγο, εναι ναγκαος ρος για να εναι κανείς μέσα στην κκλησία. 

ποιοσδήποτε εναι ναίσθητος προς την στορία δύσκολα θα εναι καλός Χριστιανός Δηλαδή, δε ζομε φανταστικά και δεαλιστικά στην κκλησία.

 






Ο Γιώργος Καραμπελις στο βιβλίο του μέ τίτλο 

1909-1922,πανάσταση και ντεπανάσταση στην λλάδα, 

Δοκίμιο στορικς ατογνωσίας Διέκρινε  τόν λλαδικό λληνισμό πό τόν οκουμενικό λληνισμό και τι τό 1922 γεννηθήκαμε « λλαδικοί » μέ τόν μεγάλο κρωτηριασμό το λληνισμο, και εναι νάγκη να γκύψουμε στή μελέτη τς μεγάλης στορικς πόπειρας για την νασύσταση –mutatis moutandis- το στερο-βυζαντινοῦ ἑλληνικο Κράτους, δηλαδή τς

Μεγάλης δέας.


Καί θέτει δύο ρωτήματα πού διατρέχουν λο τό βιβλίο: 

ταν ραγε φικτή λοποίησή της

τς Μεγάλης δέας;

ξακολουθενα χει κάποιο νόημα σήμερα;.

πλς στα ρωτήματα ατά χω μιάν πάντηση, φο πότιτλος το βιβλίου εναι

«δοκίμιο στορικς ατογνωσίας»,

τι καθ’ λη τήν διάρκεια τς Φραγκοκρατίας καί Τουρκοκρατίας ταν ναμμένη 

Μεγάλη δέα τς Χριστιανικς Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας

πωςτήν βλέπω στήν Κωνσταντινούπολη , κόμη τήν συνάντησα στήν Μέση νατολή, κυρίως στόν Λίβανο, που δίδαξα γιά τρία χρόνια στό Πανεπιστήμιο το Λιβάνου, κατά τήν διάρκεια τοῦ ἐμφυλίου πολέμου, πως την συναντστην Ερώπη και την μερική, που καλομε νά διδάξω.

Με τις θνικές δέες τοΔιαφωτισμο, πού κφράσθηκαν πό λλα ατια, ρχισε να τρεμοσβήνη ατή Μεγάλη δέα, φο, κατά τήνλλη Σκοπετέα, τό 1830 συγκροτήθηκε το πρτο λληνικό Κράτος με τρες προϋποθέσεις,

πρτον να προσανατολισθστην ρχαία λλάδα, 

δεύτερον να ποκοπῆ ἀπό το Οκουμενικό Πατριαρχεο και 

τρίτον να προσαρτηθπρος τήν Ερώπη. 

Βεβαίως, δοξάζω τόν Θεό για την λληνική πανάσταση και τήν συγκρότηση τοῦ Ἑλληνικο Κράτους, στω κι ν προδόθηκε το ραμα το Ρήγα Φερραίου και τοῦ Ἱωάννου Καποδίστρια, λλά ναπτυχθεσα Μεγάλη δέα το 1843 εχε λλάξει νόημα, κφραζόταν θνικιστικά ς προσάρτηση τν δαφν κτός λλάδος στήν δυτικοποιημένη λλάδα.

Ατή διαφοροποιηθεσα Μεγάλη δέα συρρίκνωσε τον οκουμενικό λληνισμό στον λλαδισμό, πού εναι μιά καταστροφή.

μως, οΡωμηοί πό τήν Μικρά σία φεραν στην λλάδα ναν οκουμενικό λληνισμό, ς ντίδοτο στην ποσύνθεση το δυτικοποιημένου λληνισμο, και καναν μιά νέα οκουμενική γονιμοποίηση μέσα στο λληνικό Κράτος.

Εναι χαρακτηριστικό τό βιβλίο τς Renée Hirschon μέ τίτλο 

«Κληρονόμοι τς Μικρασιατικς Καταστροφς», 

κδ. Μορφωτικό δρυμα θνικς Τραπέζης.

  νοσταλγία τς «πατρίδος», πως λεγαν ο πρόσφυγες, φερε ναζωογόνησε τήν μνήμη τς Ρωμηοσύνης, τοῦ ἐθνικο μας ποιητή ΚωστΠαλαμ, πού γραφε τι λεγόμαστε 

«λληνες, για νά ρίχνουμε στάχτη στά μάτια τοκόσμου∙ πραγματικά, Ρωμιοί» και τς 

«πονεμένης Ρωμηοσύνης» 

το Φώτη Κόντογλου.

τσι σήμερα, χοντας ς βάση το λληνικό Κράτος, πρέπει να ναπτυχθμιαν λλη πολιτιστική «Μεγάλη δέα», ς ναζωπύρωση τοοκουμενικοῦ Ἑλληνισμοσυνδυασμένου με την ρθοδοξία, πού πρέπει να ναζητηθσε λα τά μήκη καί πλάτη τς γς, την ποία μεγάλη πολιτιστική δέα δέν πρέπει νά βλέπουμε μόνο προς νατολάς, λλά και πρός Δυσμάς, στούς λληνες-Ρωμηούς τς Κάτω ταλίας και τς Σικελίας, τς Μεγάλης λλάδος, τούς κρωμαϊσθέντες Κέλτες τς Ερώπης, λλά και τς Βρετανίας.

Εναι χαρακτηριστικό τι ο Κέλτες τς Βρετανίας, οΟαλοί, ταν ρθόδοξοι Ρωμαοι πού τελοσαν τήν θεία Λειτουργία στην λληνική γλώσσα, και Βρετόνοι πίσκοποι συμμετεχαν στις ρθόδοξες Συνόδους, πως στήν Σύνοδο τς Σαρδικς (Σόφιας Βουλγαρίας) τό 343, πού ποστήριξαν τόν Μέγα θανάσιο και ταν ναντίον τοῦ Ἀρείου, τούς μνημονεύει Μέγας θανάσιος.

Πρέπει, πομένως, να τά σκεφτόμαστε ατά, χι για νά τούς προσαρτήσουμε λους ατούς δαφικά στην λλάδα, λλά για να ζομε μες και να ναπνέουμε οκουμενικά.





 

Μέρος από την εισήγηση του Μητροπολίτου Ναυπάκτου  στην παρουσίαση το βιβλίου το Γιώργου Καραμπελιμέ τίτλο:

«1909-1922, πανάσταση και ντεπανάσταση στην λλάδα, Δοκίμιο στορικς ατογνωσίας που έγινε στο γρίνιο την Κυριακή στις 7 Μαΐου 2023



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου