Ἡ ἀθυμία ,
μας λεει ο Μητροπολιτης Ναυπακτου,
δηλώνει τήν ἔλλειψη θάρρους καί δυνάμεως, ὕπαρξη λύπης, ἐνῶ στίς ἡμέρες μᾶς, ὡς ψυχική κατάσταση, δηλώνει τήν ἔλλειψη διάθεσης καί εὐχάριστων συναισθημάτων μέχρις
ἀδιαφορία ἤ καί κατάθλιψη.
Διαβάζοντας τίς ἐπιστολές τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου πρός τήν Ὀλυμπιάδα βλέπουμε ὅτι, ὅσα ἔγιναν στήν Κωνσταντινούπολη ἀπό τήν ἀπόφαση γιά τήν ἐξορία καί τήν ἀπουσία τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου ἔκαναν τήν Ὀλυμπιάδα νά ἐνδιαφέρεται γιά τήν ὑγεία του, νά ἀγωνίζεται νά τόν ἐπαναφέρη στήν Κωνσταντινούπολη, μάλιστα προσπάθησε καί νά τόν συναντήση στόν τόπο τῆς ἐξορίας του, τήν μεγάλη λύπη της πού δέν ἦταν κατάθλιψη μέ τήν σημερινή ψυχολογική ἔννοια τοῦ ὅρου, διότι δέν ἔφθασε στήν ἀπραγία, ἀντίθετα, μάλιστα, ἡ ἴδια ἀνέπτυξε μεγάλη δραστηριότητα.
Βέβαια, πρός τό τέλος τῆς ζωῆς της, μετά ἀπό πολλές προσπάθειες πού ἔκανε γιά νά ἀναθεωρήση τήν ἀπόφαση τῆς ἐξορίας τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, παρέμεινε στό σπίτι της, προσηλωμένη στό κρεββάτι της ἀδιαφορώντας γιά τήν θεραπεία της καί περιμένοντας τόν θάνατο.
Αὐτό προερχόταν ἀπό σωματική ἀσθένεια, σέ συνδυασμό μέ λύπη, λόγῳ τῆς λεπτῆς ψυχικῆς καταστάσεώς της, ἀλλά δέν ἦταν κατάθλιψη μέ ἀπόγνωση, ὅπως χαρακτηρίζεται στίς ἡμέρες μας.
Ἐπίσης, διαβάζοντας τίς ἐπιστολές αὐτές βλέπουμε τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο νά ἐνεργῆ ὡς πνευματικός πατέρας καί θεραπευτής, καί, ἐνῶ ἦταν στήν ἐξορία καί ὑπέφερε, προσπαθοῦσε νά θεραπεύση μέ πολλούς τρόπους τήν ἀφοσιωμένη καί πιστή μαθήτριά του.
Ἔτσι, στίς ἐπιστολές του πρός αὐτήν τήν ἐπαινεῖ γιά τίς ἀρετές της, τῆς ἀναθέτει διάφορες ἀποστολές, ἐξασκεῖ εἰδική θεραπευτική ἀγωγή, γιά νά τήν ἐλευθερώση ἀπό τήν ἀθυμία της, τῆς ἀναλύει διεξοδικά αὐτό τό πάθος, τήν διδάσκει καί μερικές φορές τήν ἐλέγχει, τήν ἐνημερώνει γιά τά γεγονότα τῆς ἐξορίας του καί τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο τά ἀντιμετωπίζει, γιά νά τήν ἐμψυχώση.
Οἱ 17 αὐτές ἐπιστολές τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου στήν διακόνισσα Ὀλυμπιάδα εἶναι ὑπόδειγμα ποιμαντικῆς θεραπευτικῆς διακονίας ἑνός μεγάλου Πατρός σέ μιά ἁγία γυναίκα, καί εἶναι πρότυπο μιᾶς καθαρῆς ἐν Χριστῷ ἀγάπης πού ὑπερβαίνει τήν διάκριση τῶν δύο φύλων καί τῶν ρόλων τους, χωρίς νά τά καταργῆ.
Καί οἱ δύο εἶναι Ἅγιοι.
https://parembasis.gr/index.php/el/menu-gegonota/7923-2023-12-18?
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου