Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025

ΑΓΑΠΗ ..ΩΣ Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΑΙΩΝΟΣ..

 















Στην Ορθοδοξη Παράδοση, 

Μέλλοντας αιώνας.. 

ειναι η κατάσταση της ανθρωπότητας, 

στη Βασιλεία του Θεού.

Έκει, η ανιδιοτελής, θυσιαστική

 αγάπη παρουσιάζεται ως:

το θεμέλιο της αιώνιας ζωής,

το κατ’ εξοχήν γνώρισμα μιας  ολοκληρωμένης ύπαρξης,

η δύναμη που υπερβαίνει τον χρόνο, τον πόνο και τον θάνατο.




Αν το δούμε ανθρωποκεντρικά, 

Η αγάπη ειναι θεμέλιο για κοινωνίες  δίκαιες.

Η αγάπη αντίβαρο στην τεχνολογία, στις συγκρούσεις και στην αποξένωση.

Η αγάπη ως η ελπίδα του μέλλοντος αιώνος

Η θεολογία βλέπει τον 

«μέλλοντα αιώνα»  

ως την τελική αποκατάσταση  την φανέρωση της Βασιλείας του Θεού. 

Η δημιουργία δεν θα υπόκειται πλέον στη φθορά, αμαρτία και αποξένωση, αλλά θα ζει στην πληρότητα

 της κοινωνίας με τον Θεό.

Στην καρδιά αυτού του μέλλοντος κόσμου δεν βρίσκεται ούτε 

η δύναμη, η δόξα, η γνώση, 

αλλά η αγάπη 

ως οντολογική πραγματικότητα

ως ο τρόπος υπάρξεως του Θεού: 

« Ὁ Θεός ἀγάπη ἐστίν ». 

Επομένως, το μέλλον του ανθρώπου δεν μπορεί να νοηθεί ανεξάρτητα από την αγάπη, 

Διότι ο άνθρωπος προορίζεται να μετάσχει στη ζωή του Θεού  δηλαδή στη ζωή της αγάπης.

Η αγάπη είναι η ελπίδα του μέλλοντος αιώνος διότι:

Είναι η τελική μορφή κοινωνίας με τον Θεό

Στον μέλλοντα αιώνα, η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό 

Θα είναι άμεση, φωτισμένη, ολοκληρωμένη, και κατ’ εξοχήν σχέση αγάπης. 

Η θέωση, ως μετοχή στις άκτιστες ενέργειες του Θεού, είναι η πλήρης βίωση αυτής της αγάπης.

Ο απόστολος Παύλος σημειώνει ότι:

 «Ἡ ἀγάπη οὐδέποτε πίπτει». 

Ο θάνατος, που είναι η διάλυση των δεσμών, δεν μπορεί να νικήσει την αγάπη. 

Έτσι, η αγάπη δεν είναι απλώς μια ηθική εντολή· 

είναι η ουσία της αιωνιότητας.

Είναι το κριτήριο της τελικής κρίσεως

Στην παραβολή της τελικής κρίσης, το κριτήριο δεν είναι : 

η γνώση, οι θρησκευτικές πράξεις ή τα χαρίσματα, αλλά 

η πραγμάτωση της αγάπης

«ἐφ’ ὅσον ἐποιήσατε…». 

Η αγάπη αποκαλύπτει το αληθινό πρόσωπο του ανθρώπου.

Είναι η υπέρβαση του ατομισμού και η είσοδος στην κοινωνία

Ο μέλλων αιώνας δεν είναι ατομική λύτρωση, αλλά κοινωνία φυσεων. 

Στην αιώνια ζωή, ο άνθρωπος δεν σώζεται μόνος του, αλλά μέσα σε σχέση — σχέση αγάπης με τον Θεό και με τον άλλον

Η αγάπη αποτελεί το «υλικό» της Βασιλείας.

Είναι η πιο αυθεντική εικόνα της ανθρώπινης φύσης

Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε «κατ’ εἰκόνα» Θεού, και η αγάπη είναι το χαρακτηριστικό που 

διασώζει αυτήν την εικόνα. 

Στον μέλλοντα αιώνα, η εικόνα αυτή όχι μόνο θα αποκατασταθεί, αλλά θα φτάσει στην πληρότητά της.

Η φράση 

«η αγάπη ως η ελπίδα του μέλλοντος αιώνος» 

συνοψίζει το χριστιανικο Δογμα:

ότι το τέλος της ιστορίας δεν θα είναι η φθορά, η κρίση ή η απώλεια, αλλά 

η φανέρωση της αγάπης ως της αληθινής ουσίας της ζωής.

Η ελπίδα του μέλλοντος αιώνος είναι Πρόσωπο, ο Χριστός, 

στον οποίο η αγάπη ενσαρκώθηκε και μέσα από Τον Οποίο ο άνθρωπος καλείται να γίνει αυτό για το οποιο πλασθηκε : 

Φορέας και κοινωνός της αγάπης του Θεού.

Είναι η δύναμη που υπερβαίνει τον θάνατο


Στην πατερική παράδοση, 

ο «μέλλων αιών» δεν είναι απλώς μια χρονική προέκταση του παρόντος, αλλά η τελείωση της Βασιλείας, η φανέρωση του Θεού «καθώς ἐστίν». Και επειδή «ὁ Θεός ἀγάπη ἐστίν», ο μέλλων αιών έχει ως οντολογικό του θεμέλιο την αγάπη

Δεν είναι κάτι που προστίθεται από έξω, αλλά η ίδια η φύση της θείας ζωής, στην οποία ο άνθρωπος καλείται να μετέχει.

Η αγάπη ως το πλήρωμα της θεώσεως

Οι Πατέρες διδάσκουν ότι η θέωση δεν είναι υπερφυσικό επίτευγμα, αλλά συμμετοχή στις άκτιστες ενέργειες του Θεού. 

Αυτή η μέθεξη βρίσκεται στον τρόπο της αγάπης.
Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής λέγει ότι η αγάπη είναι «ἕξις θεία», δηλαδή μόνιμη κατάσταση ομοιώσεως με τον Θεό. 

Στον μέλλοντα αιώνα, αυτή η ομοίωση δεν θα είναι αγώνας, αλλά κατάσταση, μια αβίαστη ροή χάριτος.

Η αγάπη υπέρβαση του ιδίου θελήματος

Για τους Πατέρες, η πτώση του ανθρώπου ταυτίζεται με την προσκόλληση στο ίδιον θέλημα

Η αγάπη, ως κένωση και δωρεά, αποτελεί την υπέρβασή του.
Ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος γράφει πως εκείνος που έφθασε στην τέλεια αγάπη 

οὐ διακρίνει πρόσωπον προσώπου, 

αλλά βλέπει όλους με την ίδια ευσπλαχνία.
Αυτή η παγκόσμια, άκτιστη, αδιάκριτη αγάπη είναι ο τρόπος του Θεού και συνεπώς ο τρόπος του μέλλοντος αιώνος.

Η αγάπη ως σκοπός της Οικονομίας

Όλη η θεία οικονομία 

—η δημιουργία, η ενσάρκωση, ο σταυρός, η ανάσταση— 

έχει ένα τέλος: 

την αποκατάσταση του ανθρώπου στην κοινωνία της αγάπης.


Ο
Μέγας Αθανάσιος  σημειώνει ότι ο Υιός έγινε άνθρωπος 

«ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν».

Αυτή η θεοποίηση είναι η είσοδος στον τρόπο της αγάπης, όχι απλώς ηθικά, αλλά υπαρξιακά.

Η αγάπη ως η ουσία της αιωνιότητας

Ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης ταυτίζει την αιωνιότητα με την ατελεύτητη κίνηση της ψυχής προς τον Θεό. 

Η κίνηση αυτή δεν είναι φόβος ούτε ανάγκη· είναι πόθος, και ο πόθος αυτός είναι αγάπη.
Στον μέλλοντα αιώνα, η ψυχή δεν θα έχει αγάπη ως επιθυμία του αγαθού που λείπει, αλλά ως μέθεξη του Αγαθού που δεν τελειώνει.

Η αγάπη ως κριτήριο και φανέρωση του προσώπου

Οι Πατέρες διδάσκουν ότι ο άνθρωπος γίνεται αληθινό πρόσωπο όταν ζει εν κοινωνία. 

Ο ατομισμός είναι μια μορφή «νεκρώσεως».
Γι’ αυτό και στην τελική κρίση, όπως τονίζουν οι πατερικές ομιλίες στον Ματθ. 25, το κριτήριο δεν είναι η εξωτερική πράξη, αλλά το εσωτερικό ήθος:
αν η καρδιά έχει γίνει τόπος φιλοξενίας της αγάπης.
Εκεί φανερώνεται το αληθινό πρόσωπο του ανθρώπου.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου