Κατά τον ἅγιο Μάξιμο τον Ὁμολογητή.
Ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής κάνει λόγο στά ἔργα του γιά τίς
πέντε διαιρέσεις
μεταξύ ἀκτίστου
καί κτιστῆς φύσεως,
νοητῶν καί αἰθητῶν,
οὐρανοῦ καί γῆς,
παραδείσου καί οἰκουμένης,
ἄρρενος καί θήλεος.
Ἡ ὑπέρβαση
τῶν διαιρέσεων αὐτῶν ἦταν
δυνατή ἀπό τήν φύση τοῦ ἀνθρώπου, γιατί συνδεόταν
μέ τήν γῆ, διά τοῦ σώματος,
μέ τά αἰσθητά ὄντα διά τῶν αἰσθήσεων,
μέ τόν πνευματικό κόσμο, διά τῆς ψυχῆς,
μέ τήν ἄκτιστη φύση τοῦ Θεοῦ, διά τοῦ νοός.
Προοδευτικά θά ἀνέβαινε ὁ ἄνθρωπος ἀπό τήν
ὑπέρβαση τῆς διαιρέσεως ἄρρενος καί θήλεος.
Αὐτό θά γινόταν μέ τήν ἀπαθῆ σχέση μεταξύ τῶν δύο φύλων. Στήν συνέχεια μέ τήν ἁγία καί ἐνάρετη ζωή θά ὑπερέβαινε τήν «διαίρεση» μεταξύ
παραδείσου καί οἰκουμένης,μέ τήν ἰσάγγελη ζωή θά ὑπερέβαινε τήν διαίρεση μεταξύ
οὐρανοῦ καί γῆς,μέ τήν ἰσάγγελη γνώση θά
ὑπερέβαινε τήν διαίρεση μεταξύ αἰσθητοῦ καί
νοητοῦ κόσμου, καί μέ τήν ἀγάπη θά ἡνοῦτο μέ τόν Θεό καί θά ὑπερέβαινε τήν διαίρεση
μεταξύ κτιστῆς καί ἀκτίστου φύσεως.
Ὅμως μέ τήν πτώση ὁ ἄνθρωπος
ἀπέτυχε νά ὑπερβῆ τήν διαίρεση μεταξύ ἄρρενος θήλεος
καί στήν συνέχεια βεβαίως ἀπέτυχε νά προχωρήση καί στήν ὑπέρβαση τῶν ἄλλων διαιρέσεων.
Ἔτσι τώρα ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ, μέ τήν ἐνανθρώπησή Του, καί μέ τήν ἄσπορη σύλληψή Του ἀπό τήν Παναγία Παρθένο,ὑπερβαίνει αὐτήν τήν
διαίρεση καί στόνΧριστό ὑπερέβησαν ὅλες οἱ
διαιρέσεις, μέ τήν πρόσληψη τῆς ἀνθρωπίνης καί θείας φύσεως στό πρόσωπό Του.
Τώρα ὁ ἄνθρωπος ,μέ τήν δύναμη τοῦ Χριστοῦ
καί τόν ἀγώνα του γιά νά ἑνωθῆ μέ τόν Θεό ἐν τω προσώπῳ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ
μπορεῖ νά ὑπερβῆ αὐτέςτίς «διαιρέσεις».
Μητροπολίτου
Ναυπάκτου
Ὁ βίος τῆς Ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας και τά θεολογικά μηνύματα Απρίλιος 2021
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου