Η Κυριακη προσευχή
περιλαμβάνει
ἐννέα αἰτήματα-δεήσεις πρός τόν Θεό.
Ὁ ἅγιος Μάξιμος βλέπει μέσα στα αἰτήματα αὐτά τά
ἑπτά μυστήρια τῆς θείας οἰκονομίας,
τοῦ μυστηρίου τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦΘεοῦ.
Στα πρῶτα αἰτήματα
Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς,
ἁγιασθήτω το ὄνομά σου,
ἐλθέτω ἡ Βασιλεία σου
ἐντοπίζει τήν
θεολογία, τόν λόγο περί τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ἐκεῖ περιγράφεται ὁ Τριαδικός Θεός, δηλαδή ὁ Πατήρ, ὁ Υἱός πού φανέρωσε τό θέλημα τοῦ Πατρός και το Ἅγιον Πνεῦμα διά τοῦ ὁποίου ἀποκτᾶμε γνώση τῆς Βασιλείας τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Τό δεύτερο μυστήριο
ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου
είναι ἡ κατά Χάρη υἱοθεσία,
με το νά μᾶς χαρίση ὁ Χριστός την ὑπερφυσική και οὐράνια γέννηση και συνθέωση με τήν Χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος.
Τό τρίτο μυστήριο
γενηθήτω τό θέλημά σου ὡς ἐν οὐρανῷ και ἐπί τῆς γῆς
εἶναι ἡ ἰσοτιμία μέ τούς
ἀγγέλους,
διότι ὁ Χριστός με τόν Σταυρό Του ἥνωσε τά ἐν τοῖς οὐρανοῖς και τά ἐπί γῆς, και με την Ἀνάληψή Του συνῆψε τά αἰσθητά με τά
νοητά και ἑνοποίησε ὁλόκληρη τήν
κτιστή φύση.
Τό τέταρτο μυστήριο
τον ἆρτον ἡμῶν τον ἐπιούσιον δός ἡμῖν σήμερον
εἶναι ἡ μέθεξη στήν θεία ζωή, μέ τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας.
Τό πέμπτο μυστήριο
Και ἄφες ἡμῖν τά ὀφειλήματα ἡμῶν ὡς και ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν εἶναι ἡ ἀποκατάσταση τῆς πεπτωκυῖας φύσεώς μας στην ἀπαθῆ φύση, πού ἔγινε με την ἕνωση τῆς ἄκτιστης και τῆς κτιστῆς φύσεως στό πρόσωπο τοῦ Λόγου.
Το ἕκτο μυστήριο και μη εἰσενέγκης ἡμᾶς εἰς πειρασμόν
εἶναι ἡ κατάλυση τοῦ νόμου τῆς ἁμαρτίας με την ὑπέρβαση τοῦ ἐνηδόνου και τοῦ ἐπωδύνου πειρασμοῦ.
Και το ἕβδομο μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας
ἀλλά ρῦσαι ἡμᾶς ἀπό τοῦ πειρασμοῦ
εἶναι ἡ καθαίρεση τῆς τυραννίας τοῦ πονηροῦ, δηλαδή τοῦ διαβόλου, ἀφοῦ ὁ Χριστός προσέλαβε αὐτήντήν σάρκα πού νικήθηκε ἀπό τόν διάβολο στό πρόσωπο τοῦ Ἀδάμ, και με αὐτήν δηλητήριασε τόν διάβολο, ὥστε αὐτός στήν συνέχεια να ἀποβάλη ὅλους ἐκείνους πού εἶχε καταπιῆ με την ἁμαρτία.
Αὐτή ἡ ἑρμηνευτική ἀνάλυση
ἀπό τόν ἅγιο Μάξιμο τον Ὁμολογητή δείχνει τά ἑπτά μυστήρια τῆς θείας οἰκονομίας,
δηλαδή τό τί ἔκανε ὁ Χριστός με την ἐνανθρώπησή Του στον ἄνθρωπο και πώς ὁ ἄνθρωπος ἐν Χριστῷ μπορεῖ να προχωρήση ἀπό τό παρά φύση, στό κατά φύση και το ὑπέρ φύση.
Απόσπασμα από την ομιλία του Μητροπολίτη
Ναυπάκτου με θέμα: Ἡ Θεολογία τοῦ ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ Γιάννενα την 30η
Ὀκτωβρίου
2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου