Εμπειρική θεολογία και
Δογματική και συμβολική θεολογία.
ΕΜΠΕΙΡΙΚΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ,
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Μεταξύ των άλλων που προλόγισαν το σημαντικό αυτό εκδοτικό γεγονός, ήταν και ο διακεκριμμένος καθηγητής της θεολογικής σχολής της Θεσσαλονικής, κ. Λάμπρος Σιάσος, ο οποίος παρουσίασε το βιβλίο με έναν ιδιαιτέρως γλαφυρό και ρητορικό λόγο,που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, γι αυτό και σας τον μεταφέρω, με την ευχή να μελετήσετε το έργο, που ξεφεύγει εντελώς απο τα όσα μέχρι σήμερα γνωρίζατε για το κεφάλαιο αυτό
της Ορθοδόξου Θεολογίας,
που είναι η Δογματική.
Ο κ. Σιάσιος, μίλησε για την μέθοδο που ο
ίδιος ανέγνωσε το βιβλίο για να κρίνη την όλη έκδοση, από το περιεχόμενο μέχρι τον
τίτλο και το εξώφυλλο, χαρακτηρίζοντάς τα
«εργόχειρα λεπτοφυή χειρών φιλοκαλικών,ασυνήθη, καινοφανή, αρτιπαγή».
Υπογράμμισε το αξιοθαύμαστο του ελέγχου του τεράστιου υλικού που είχε στα χέρια του ο συγγραφέας, ο οποίος το δούλεψε με την μέθοδο και την σκέψη του π. Ιωάννη, αφού ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου μαθήτευσε
στόν π. Ιωάννη Ρωμανίδη
«καί τώρα, πράγμα τίμιον,τιμά
τον διδάσκαλον».
Παρουσίασε τον πρωτότυπο τίτλο του βιβλίου ως συναίρεση των δύο γνωστών όρων:
"εμπειρική θεολογία" και "δογματική και
συμβολική θεολογία".
Πέρασε από το «φαινόμενο» του βιβλίου στο «νοούμενο», υπογραμμίζοντας τον λόγο ότι: «η μέθεξη του μυστηρίου του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού γίνεται με τον συνδυασμό των Μυστηρίων και της ασκήσεως». Παρουσίασε το όλο βιβλίο ως σταυρό, στην βάση του οποίου ακούγεται ο θρήνος ενός Επισκόπου για όλες τις αλλοιώσεις που πληγώνουν το εκκλησιαστικό σώμα, τις οποίες δεν απαριθμεί με τον δικό του λόγο,
αλλά «βάζει την φωνή του ατίθασου Καππαδόκη να τα εξιστορή».
Ενώ φαινομενικά το βιβλίο ακολουθεί
το σχεδιάγραμμα μιάς συμβατικής
δογματικής, ωστόσο παρουσιάζεται με την δωρική μορφή του Συμβόλου της Πίστεως και «αναποδίζει και την τροφοδοσία και την στήριξη και την ιεράρχηση»,
με κεντρικό άξονα ότι :
Προηγείται Το Εμπειρικό Γεγονός Της
Αυτοφανέρωσης Του Θεού Σε Κεκαθαρμένους Προφήτες, Αποστόλους, Αγίους, Και Έπεται Η Καταγραφή Αυτής Της Φανερώσεως-Αποκαλύψεως Με Κτιστά Ρήματα Και Νοήματα, Με Ύψιστη Μορφή Θεοφανείας Την Πεντηκοστή.Χαρακτήρισε δε άθλο το ότι ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου «αξιοποιώντας την διδασκαλία του Ρωμανίδη ολοκλήρωσε ό,τι εκείνος δεν επρόφθασε», και εισήγαγε την ησυχαστική, ασκητική, εμπειρική παράδοση σε όλα τα κεφάλαια της θεολογίας και εν προκειμένω της δογματικής, και την εισήγαγε, κατά την έκφραση του εισηγητού την «αναστήλωσε» στο μέσο του εκκλησιαστικού σώματος, δηλαδή στα ιερά Μυστήρια.Υπογράμμισε δύο κεντρικά σημεία που διέπουν το όλο έργο,
α) την διάκριση νού - λογικής ή αλλιώς νοεράς - λογικής ενέργειας, και
β) την διάκριση εκκλησιαστικής εμπειρικής θεολογίας και στοχασμού.
Πρόσθεσε δε ότι σύμφωνα με τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά μπορεί να υπογραμμισθή και η διάκριση εμπειρικής από Θεού θεολογίας και εμπειρικής από δαιμόνων "θεολογίας".
Τέλος, ανέφερε ότι η επιτυχία του βιβλίου
είναι ήδη δεδομένη από πλευράς κυκλοφορίας, και από πνευματική πλευρά θα φανερώνεται κάθε φορά που ένας άνθρωπος θα
ανέρχεται τα στάδια της τελειώσεως προς τον ουρανό και κάθε φορά που ένας Ιερεύς θα θεραπεύη με την Χάρη του Θεού έναν
άνθρωπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου